پر كاربردترین كفپوش ها كدامند ؟

پر كاربردترین كفپوش ها كدامند ؟

از دیر باز یكی از مهم ترین دغدغه ی معماران و در حال حاضر مهندسان ساختمانی پس از ساخت بنا ، پوشش كف آن ساختمان و یا محوطه بوده است .چرا كه كف یك ساختمان جایی است كه روی آن راه می رویم ، می نشینیم و می خوابیم . محوطه ی یك ساختمان و یا كف یك معبر عمومی جایی است كه در معرض عوامل جوی هم چون باد و باران و سرما و گرما قرار دارد، لذا باید از كفپوشی استفاده شود كه بتواند علاوه بر زیبایی بخشیدن ، در برابر این عوامل نیز مقاومت و دوام داشته باشد.

كفپوش ها یكی از عوامل كلیدی در دكوراسیون ساختمان ها ، چه مسكونی و چه غیر مسكونی می باشند . راحتی ، زیبایی و دوام بالا از عواملی هستند كه در انتخاب یك كفپوش نقش اساسی دارند.

چه عواملی در انتخاب كفپوش ها موثر هستند

كفپوش ها از آن جایی که مستقیما با راحتی ما مرتبط بوده و هر روز و هر ساعت در معرض دید ما قرار دارند، لذا باید در انتخاب آن ها دقت لازم را داشته باشیم و در این زمینه حساسیت نشان دهیم. از جمله ی موارد دخیل در انتخاب كفپوش عبارتند از :

  • طراحی داخلی دكوراسیون : زمانیكه یك طراح داخلی ، پس از مشورت و دریافت نظرات شما ، سبك معماری داخلی را انتخاب می كند . كفپوشی را در نظر می گیرد كه هم با سلیقه ی شما مطابقت داشته باشد و هم سبك معماری مورد نظر پیاده شود.
  • مالی : همیشه مسائل مالی یكی از دغدغه ها بوده و ممكن است ما از خیلی از موارد به خاطر مسئله ی مالی عبور كرده باشیم و انتخاب خود را محدود كنیم .اما با توجه به مساله ی مادی ما باید بهترین را با توجه به بودجه انتخاب كنیم.
  • نوع كاربری ساختمان : قطعا نوع كاربری ساختمان نقش تعیین كننده را می تواند در انتخاب نوع و جنس كفپوش داشته باشد.ساختمان شما بر حسب اینكه مسكونی ، اداری ، دفتر كار ، مكان مذهبی و … باشد .نوع پوشش كف آن متفاوت خواهد بود.
  • سلیقه :سلیقه حرف اول را می زند. قرار است یك عمری را با این كفپوش ها سر كنیم و هر روز مقابل چشمان ما هستند ، روی آن ها قدم می گذاریم و با آنها زندگی می كنیم ، لذا باید انتخاب صحیحی داشته باشیم . البته همه ی ما سلیقه ی خوبی داریم ، اگر بودجه به اندازه ی كافی باشد.
  • دوام و پایداری : اینكه ما مصالحی را برای كفپوش انتخاب كنیم كه بتواند سال ها برای ما كار كند و از ظرافت و زیبایی آن كم نشود ، بسیار مهم است چرا كه ما نمی توانیم در این زمینه مكررا هزینه كنیم.
حتما مطالعه کنید
نحوه اجرای بتن ریزی

انواع كفپوش ها

برای انتخاب نوع كفپوش ما باید به دو مورد توجه كنیم :

  1. محل استفاده ی كفپوش : بر حسب اینكه ساختمان ما مسكونی ، اداری و تجاری ، مذهبی ، صنعتی و یا یك مكان عمومی باشد ، نوع كفپوش متفاوت است
  2. جنس و مواد تشكیل دهنده ی كفپوش : چوبی ، لمینت ، سرامیك ، سنگ ، بتن ، آجر ، موكت و …

معرفی  انواع پر كاربرد كفپوش ها

از زمان گذشته تا حال كفپوش ها دغدغه ی اصلی معماران و مهندسان ساختمان بوده است لذا سعی كردند با توجه به كاربری ساختمان ، كفپوشی را انتخاب و اجرا كنند كه ضمن برآوردن سلیقه ی كارفرما و هزینه ی مناسب ، دوام و طول عمر بالا و زیبایی را همزمان به بهره بردار ارائه دهند.

كف پوش موكت

بیشتر از نیم قرن است كه موكت در پوشش كف ساختمان های ما ایرانی ها كاربرد فراوان دارد.از این كفپوش می توانیم در كف واحد های مسكونی ، در ساختمان های اداری ، شركت ها ، مساجد و … استفاده كنیم.موكت ها به صورت رولی و در عرض های 2 و 3 متری به فروش می رسد.

از انواع موكت ها می توان به موارد زیر اشاره كرد :

  • موكت كبریتی و نمدی : این موكت ها از قدیمی ترین نوع موكت ها می باشند كه به نوعی ارزان ترین موكت بوده ولی عیب آنها این است كه به دلیل ضخامت كم سفت بوده ، لذا آزار دهنده هستند.
  • موكت های طرح دار : این موكت ها نسبتا ضخامت بهتری دارند و از طرح و رنگ های مختلفی بهره می برد .
  • موكت پرز بلند : نسل جدید موكت را نشان می دهد ، پرز های بلندی دارند ، از ضخامت خوبی نیز برخور دارند لذا می توان از آنها مستقیما برای نشستن اسفاده كنیم.

 

كف پوش موكت

مزایای استفاده ازكفپوش موكت

به خاطر پوشش كامل كف از انتقال سرما جلوگیری می كند . از ایجاد و انتفال سرو صدا بر اثر راه رفتن نیز پیشگیری می كند لذا گزینه ی بسیار مناسبی برای محیط هایی است كه نیاز به سكوت و تمركز دارد مانند شركت ها و ادارات. نصب سریع و آسانی دارد.

معایب استفاده از كفپوش موكت

موكتها برای اینكه ثابت بمانند باید با چسب به كف متصل شوند لذا در موقع كندن آنها ، به كف آسیب می رسد. به خاطر داشتن پرز ، خاك و جرم به مرور زمان در آنها تثبیت می شود و تمیز نمی شود . به دلیل همین پرز ها منبع جذب گرد وخاك می باشند و موجب ایجادحساسیت می شوند.

كف پوش سرامیكی

كف پوش های سرامیكی از پر كاربرد ترین كفپوش ها هستند . به خاطر قیمت مناسب ، در دسترس بودن ، دوام خوب ، تنوع طرح و رنگ و شیك بودن آنها طرفداران زیادی دارد و بیشترین استفاده به عنوان كفپوش را دارد.

حتما مطالعه کنید
كفپوش مناسب مراكز صنعتی

سرامیك ها از دو قسمت تشكیل شده اند. قسمت لعابی كه رویه ی سرامیك را تشكیل می دهد كه می تواند بر حسب نیاز مات و یا براق باشند. و قسمت زیرین آن كه به رنگ قهوه ای می باشد اصطلاحا  به این قسمت بیسكوییت گفته می شود .ضخامت سرامیك ها معمولا 9 میلی متر می باشد.

امروزه از سرامیك ها به عنوان پوشش دیوار راه پله ها و پاركینگ ها نیز استفاده می شوند. ابعاد سرامیك ها روز به روز بزرگتر می شود . این بزرگتر شدن می تواند محاسنی داشته باشد از جمله اینكه با بزرگتر شدن ابعاد سرامیك ، درزهای آن كمتر شده و كار بسیار شیك تر می شود . از سرامیك های مات ، به دلیل اصطكاك بالا ، برای كف حمام و توالت استفاده می شود.

سرامیك ها می توانند با انواع سبك های دكوراسیون داخلی مطابقت كنند و مورد استفاده قرار بگیرند.

 

كف پوش سرامیكی

مزایای استفاده ازكفپوش سرامیكی

  • تنوع طرح و رنگ
  • نصب سریع و آسان
  • قیمت مناسب
  • در دسترس بودن
  • نظافت آسان
  • حفظ براقیت و كیفیت

معایب استفاده از كفپوش سرامیكی

  • شكستن و لب پر شدن
  • شكستن اشیاء برروی آنها به دلیل سفت و سخت بودن
  • كثیف شدن و تیره شدن بند های سرامیك
  • مشكل بودن تعویض و تعمیر

كف پوش موزاییكی

موزاییك از قدیمی ترین مصالح برای استفاده در كف می باشد . موزاییك استفاده ی فراوانی در ساختمان های مسكونی ، اداری و مساجد داشته است . البته این كاربرد در زمان گذشته بسیار زیادتر بوده و براثر گذشت زمان و پیدایش انواع دیگر كفپوش ها ، امروزه در مكان های محدودی از این كف پوش استفاده می شود.از جمله ی این مكان ها می توان به استفاده از موزاییك های برجسته در محوطه سازی ها و حیاط منازل ، استفاده از موزاییك های صاف در  كف پاركینگ ها  و پشت بام ها اشاره كرد.

بعضی از موزاییك ها به صورت در جا و در محل با ابعاد مختلف ساخته می شوند. در این موزاییك از مخلوط سیمان سفید ، سنگ های رنگی ریز ، پودر سنگ و آب استفاده می شود كه پس از ریختن در محل روی آن كاملا صاف و صیقلی شده و سپس با آب روی آن را آرام می شویند. به همین دلیل به آن شسته گفته می شود . از این نوع  به خاطر ظاهری زیبا ، بیشتر برای محوطه سازی و كف پاركینگ ها استفاده می شود.

مزایای استفاده از كفپوش موزاییكی

قیمت ارزان ، در دسترس بودن و نصب سریع و آسان ، مقاومت و دوام بالا از مزیت های این كفپوش می باشد.

معایب استفاده از كفپوش موزاییكی

لب پر شدن ، تولید گرد در بعضی از مدل ها

كفپوش سنگی

شاید بتوان سنگ را به دلیل طبیعی بودن و فراوانی آن در طبیعت از قدیمی ترین مصالح ساختمانی ، از جمله قدیمی ترین كفپوش ها نام برد. زمانی كه بشر آموخت كه برای خود سقف و سر پناهی بسازد ، از سنگ برای این كار استفاده كرد . پس از گذشت زمان و كشف معادن سنگ و اختراع انواع دستگاه ها جهت تراش و صیقل سنگ ، سنگها به شكل امروزی در دسترس ما قرار گرفت .

حتما مطالعه کنید
انواع روش های بتن ریزی

انواع سنگ ها

  • سنگ گرانیت : این سنگ ها آذرین هستند و مقاومت بسیار بالایی دارند . در برابر سایش عمر طولانی دارند . لذا می توان از آنها برای اماكن عمومی و پر تردد مانند مترو ، ادارات و راه پله ها استفاده نمود.
  • سنگ مرمر و مرمریت : می توان از این نوع سنگ ها به دلیل زیبایی و دوام بالا در منازل و مكان های مذهبی از آن ها استفاده نمود.

مزایای استفاده از كفپوش سنگی

زیبایی و تنوع رنگ وطرح ، همخوانی با انواع سبك های معماری ، زیبایی و گرمی به خاطر طبیعی بودن و دوام بالا را میتوان نام برد.

معایب استفاده از كفپوش سنگی

انتقال سرما ، لب پر شدن و شكستن ، هزینه ی بالا

كف پوش لمینت

امروزه و با پیشرفت در طراحی های داخلی و ایجاد سبك های جدید معماری و محدود بودن طرح و رنگ در كفپوش هایی مانند سنگ و سرامیك ، مهندسان را برآن داشت كه این محدودیت را بردارند . لذا پای لمینت ها به كفپوش ها باز شد. این كفپوش ها به دلیل تنوع بی نهایت طرح و رنگ  استفاده ی روز افزون در صنعت ساختمان پیدا كرده است.

لمینت ها از دوقسمت روكش و مغز كار تشكیل شده اند. روكش آنها pvc بوده و مغز آنها ام دی اف است .نحوه یا اجرای آنها نیز بسیار راحت وسریع میباشد. سطح زیر آنها باید كاملا صاف و تراز باشد .ابتدا یك لایه فوم به ضخامت دو میل زیر آن قرار می دهند و سپس به صورت نر و مادگی داخل یكدیگر فیكس و محكم می شوند.

مزایای استفاده از كفپوش لمینت

  • حمل ونقل آسان و سریع
  • نصب فوق سریع و آسان
  • عدم انتقال گرم و صدا
  • قابلیت تعویض و تعمیر آسان
  • تنوع رنگ و طرح
  • اطباق با سبك های مختلف دكوراسیئن داخلی

معایب استفاده از كفپوش لمینت

  • باز شدن درز آنها بر اثر انبساط و انقباض در صورت عدم نصب صحیح
  • ضعف در برابر آب و رطوبت
  • ایجاد و پراكندن مواد مضر و در هوا
  • آسیب دیدن در برابر ضربه و افتادن اشیاء

كفپوش پاركت

پاركت از كفپوش های قدیمی می باشد به دلیل گرمی و نزدیكی به طبیعت ، گرما بخش خانه است و طرفداران زیادی دارد. اما امروزه به دلیل گران بودن آن ، مراقبت و ترمیم های دوره ای و زحمت در نگه داری آن ، كمتر مورد استفاده قرار می گیرد. اما استفاده ی از آن باعث زیبایی و انتقال حس خوب به انسان می شود.

كفپوش بتنی

از كفپوش های بتنی به دلیل مقاومت و دوام بالا در قسمت های مختلف استفاده می شود. از جمله می توان به : كف پاركینگ ها ، محوطه سازی ویلاها ، ومحوطه سازی های عمومی اشاره كرد. برای اینكه بتن ها بر اثر سرما و گرما ترك نخورند به آنها درز می دهند لذا می توان داخل این درزها را چمن كاشت كه این كار موجب زیبا شدن آن می گردد.

كفپوش آجری

كفپوش های آجری نیز جزء قدیمی ترین مصالح می باشد. امروزه به جز در موارد خاص دیگر از آنها استفاده نمی شود. در سبكهای سنتی معماری می توان از انواع آنها در كف پله ها و محوطه سازی ها استفاده نمود.

كلام آخر

سعی كردیم در این مختصر ،  انواع كفپوش ها را معرفی كرده وشما را با آنها آشنا كنیم .امید است كه بهره ی كافی و وافی را برده باشید.

پیشنهاد ما به شما

كفپوش مشكی در طراحی داخلی

استفاده از كفپوش مشكی در طراحی داخلی

استفاده از كفپوش مشكی در طراحی داخلی طراحی داخلی ساختمان دارای آیتم های زیادی است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم